zondag 6 januari 2013

Mens en zingeving: wat is geloven, wie is God?


Wat is geloven? Wie is god?

Ik zie God echt als een stereotiep: een man met een lange baard en een wit kleed. Hij zit hoog boven ons en leeft in de hemel. Maar ik weet niet of ik dit wel moet geloven. Ik geloof dat er een hogere macht is, maar ik kan het niet benoemen.

Geloven is voor mij een houvast hebben, iets waar je steeds op kan terugvallen. Wanneer je gelooft in iets, heeft je leven nut, dan is je leven zinvol. Want M. Elchardus stelt vast dat een levensbeschouwing mee helpt om zin te geven aan het leven. We worden er gelukkiger door. Jongeren zonder levensbeschouwing of onverschilligen zijn racistischer, hebben een voorkeur voor een duidelijke autoriteit en een afkeer van politiek. Deze houding wordt de nieuwe breuklijn genoemd.
 
"  Hoe meer mensen de nieuwe breuklijn afwijzen, hoe minder racistisch ze zijn."  Hoe meer mensen de nieuwe breuklijn afwijzen, hoe gelukkiger ze zijn op school."  Hoe meer mensen de nieuwe breuklijn afwijzen, hoe gelukkiger hun leven is.


Mark Elchardus 
Volgens M. Elchardus ben je dus gelukkiger wanneer je gelooft. Ook ik geloof dit, want dan heb je, zoals ik eerder zij, een houvast. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten