Mijn
mening hierover is dat ik het enkel rechtvaardig vind wanneer de student in
kwestie een geldige reden heeft voor het te laat indienen. Geldige redenen
kunnen zijn dat de computer is gecrasht of in het ergste geval een zieke of een
sterktegeval in de familie. Ook is het noodzakelijk dat de student dit tijdig
laat weten aan de docent, dat deze persoon ook op de hoogte is.
Mocht de leerling een taak te laat indienen, maar geen excuus hebben, vind ik niet dat deze persoon gelijk mag gequoteerd worden als de rest. Iedere student moet over dezelfde kam gescheerd worden en niemand een privilege zou mogen hebben. Elke student moet hard werken voor zijn punten. Wat ik vind dat wel kan – en soms ook voorkomt – dat veel studenten de deadline niet zullen halen. Dan worden er maatregelen getroffen zoals: het verplaatsen van de deadline. Zo houdt de docent met iedereen rekening. Ik kan begrijpen dat er dan altijd studenten zijn die bijvoorbeeld tot 3 uur ’s nachts nog bezig geweest zijn om hun werk toch nog af te krijgen, om dan de dag erna te horen dat je nog uitstel krijgt. Maar die mensen worden dan gewoon beloond als arde werkers, in mijn ogen toch.
Mocht de leerling een taak te laat indienen, maar geen excuus hebben, vind ik niet dat deze persoon gelijk mag gequoteerd worden als de rest. Iedere student moet over dezelfde kam gescheerd worden en niemand een privilege zou mogen hebben. Elke student moet hard werken voor zijn punten. Wat ik vind dat wel kan – en soms ook voorkomt – dat veel studenten de deadline niet zullen halen. Dan worden er maatregelen getroffen zoals: het verplaatsen van de deadline. Zo houdt de docent met iedereen rekening. Ik kan begrijpen dat er dan altijd studenten zijn die bijvoorbeeld tot 3 uur ’s nachts nog bezig geweest zijn om hun werk toch nog af te krijgen, om dan de dag erna te horen dat je nog uitstel krijgt. Maar die mensen worden dan gewoon beloond als arde werkers, in mijn ogen toch.
De
ethiek, het juist handelen, hangt dus af van situatie tot situatie. De
opvattingen, oordelen en beslissingen die genomen worden staan altijd in
verband met een bepaalde context, hier in verband met het indienen van een
opdracht. Anderzijds hebben we concrete handelingen waarin we uitdrukken wat we
goed en slecht vinden.
De
casus van de taak te laat indienen kan worden toegepast op het praktisch etisch model. De twee voorwaarden zijn grondhouding aannemen
en dialoog uitvoeren. Als docent, maar eigenlijk ook als docent, moet je jezelf
kunnen zijn, je kunnen inleven in een ander en de ander accepteren zoals hij is
(grondhouding). Ik ben van mening
dat personen steeds hunzelf moeten zijn. Wanneer de student zegt dat zijn
computer is gecrasht en bijgevolg zijn taak niet op tijd kan indienen, zou de
docent zich moeten kunnen inleven in de student. Want het is geen lachertje als
als student plots al je documenten weg zijn. Als docent aanvaard je de
situatie.
Het
is ook altijd belangrijk dat je een gesprek aangaat met de student. Je dient
een dialoog te voeren. Je krijgt meer vat op de situatie (dialoog voeren). Je kan vragen aan de student hoe het precies komt
dat de computer is gecrasht en wat hij vervolgens zal doen met de documenten.
Als je een gesprek aangaat weet de student dat je als docent inzit met de
situatie.
Het
praktisch etisch model bestaat ook uit vier aandachtspunten: situatie analyseren, zoeken naar
handelingsmogelijkheden, motieven verhelderen en effecten inschatten. Door een
dialoog te voeren kan de docent het gesprek
achteraf analyseren: ‘’Is de student
financieel capabel om in korte tijd een nieuwe laptop te kopen? …’’
Daarna
kan de docent zoeken naar
handelsmogelijkheden, de docent in kwestie kan zich de vraag stellen of het
wel rechtvaardig is tegenover de andere studenten dat de ene student zijn taak
te laat indient. Het speelt er ook toe of de leerling al eerder dingen te laat
indiende, want als dit vaak voorkomt moet het niet blijven goedgekeurd worden.
Misschien kan de docent de opdracht over het algemeen nog een week verschuiven,
zodat alle studenten nog tijd hebben. Maar dan is het misschien weer niet
eerlijk voor die ene student, want hij moet helemaal opnieuw beginnen terwijl
de rest eigenlijk al een deel heeft gemaakt. Dit volledige denkproces gaat
meteen ook gepaard met het verhelderen
van motieven en het inschatten van effecten.
Het
etisch model bestaat ook nog uit drie evaluatiemomenten:
intuïties uitspreken, normen verduidelijken en waarden evalueren. De
verschillende reacties die spontaan bij de docent kunnen opkomen zijn: ‘’Zal ik
wel goed doen voor iedereen? Zal de student in kwestie vinden dat ik juist
handel? Zullen alle studenten vinden dat ik juist handel?’’. (intuïties uitspreken).
Daarna
verduidelijkt de docent de normen. Iedereen moet gelijk behandeld
worden maar iedereen moet ook gerespecteerd worden. Op basis daarvan kan de
docent een keuze maken, hij kan de waarden
evalueren. Uiteindelijk kan de docent ervoor kiezen de student in kwestie
uitstel te geven maar de anderen hun deadline laten behouden. We zijn oud en
volwassen genoeg om dit te begrijpen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten