zondag 6 januari 2013

Mens en natuur: hoe groen ben je zelf?


Hoe groen ben je zelf?

Als ik me dan echt in een groep moet plaatsen, dan vind ik mezelf het meest terug in de 26% die niet wil maar wel doet. Een onschuldige wachter dus. Dit tekstje heeft als titel: wil niet maar doet wel. Voor mij mag die ‘wil niet’ geschrapt worden. Vandaar dat ik me ook bij het groepje geremde hoper zou kunnen plaatsen: wil niet, maar doet wel. Hier zou dan de ‘wil niet’ geschrapt kunnen worden. Ik wil wel een steentje bijdragen aan het milieu en doe het ook, in niet extreme mate. Mijn ecologische voetafdruk ligt onder deze van de gemiddelde Belg, maar toch had ik deze nog iets lager verwacht. 


Thuis doen we verscheidene dingen:
  "  we hangen steeds de wast op in plaats van deze in de droogkast te steken
  "  eens per week houden we een vlees- en vis vrije dag 
  "  we leggen enkel de chauffage aan als het echt koud is, anders is het de haard
  "  we gebruiken spaarlampen
  "  als we slapen liggen de apparaten af en niet op spaarstand 
  "  we recycleren
  "  we hebben een compostbak
  "  we kopen glazen flessen
  "  we hebben een waterzuiverende kan (BRITA)
  "  elke dag vers eten en geen diepvriesmaaltijden 
  "  ik ga vaak met de fiets of het openbaar vervoer als het te ver is

Toch vergeet ik het ook af en toe, maar sluikstorten of dergelijke zal je me nooit zien doen. Het milieu zit steeds in mijn achterhoofd. Ik ben wel tevreden met de groep waar ik in beland, de onschuldige wachter. Ik geef om het milieu en doe er ook iets voor. Ook wordt er in deze groep omschreven dat ze verwachten  dat de overheid meer moet doen. Ook hier ga ik mee akkoord. De overheid doet wel dingen zoals subsidies geven voor zonnepanelen, zodat mensen eerder zullen overwegen om groene elektriciteit te gaan gebruiken. Maar ze kunnen nog meer dingen doen. Ook vraag ik me soms af waarom mensen nieuwe wegen bouwen. Men kan alles wat je maar kan bedenken al bereiken, waarom worden dan nog nieuwe dingen bijgebouwd? Het kost alleen maar geld en de natuur moet er onder lijden. Dit vind ik enorm nutteloos. Of het bouwen van nieuwe huizen. Er gaat kostbare grond aan verloren terwijl je eigenlijk oude huizen prachtig kan opknappen. Dit is mijn standpunt hierover.



Op welk vlak vind je het het moeilijkst om jouw gedrag ecologischer te maken?

Ik ervaar geen enkel vlak als echt moeilijk. Het enige wat ik ecologischer kan maken is mijn voeding. Hiermee bedoel ik niet mijn voeding thuis, maar mijn voeding wanneer ik op school ben of uitga. Als ik naar school ga heb ik morgen weinig tijd om me klaar te maken, laat staan om dan nog eens boterhammen te bereiden. Daarom eet ik steeds een broodje, frietjes of pasta. Dit zijn allemaal kant en klare maaltijden en dus niet goed voor het milieu.


Op welk vlak vind je het het makkelijkst om jouw gedrag ecologischer te maken?


Op het vlak van vervoer zou ik mijn gedrag nog ecologischer kunnen maken. Ik ga steeds met de fiets naar de werkplek en ook als ik uitga ga ik met de fiets. Vroeger ging ik ook al fietsend naar school. Nu zou ik ook nog met de fiets naar de KATHO kunnen komen, maar door de zware boeken en de laptop die altijd moeten meegesleurd worden is dit niet zo gemakkelijk. Ik heb namelijk iets aan mijn rug waardoor ik niet veel dingen mag dragen. Maar toch is hier een oplossing voor: een stevig staantje monteren. Met de boeken op het staantje en een niet belaste rug naar de KATHO fietsen zou me lukken. En het is goed voor de lijn ook. Met het openbaar vervoer is ook ecologischer dan gewoon met de auto, maar toch stoot een bus ook uitlaatgassen uit, een fiets niet. 

Ook op het vlak van wonen zou ik gemakkelijk nog meer aanpassingen kunnen doen: een spaarknop op het toilet, een ‘geen reclame’ sticker op onze brievenbus hangen (hoewel boekjes om me te knutselen wel handig zijn in onze opleiding), kaarsen aanleggen in plaats van schemerlampen ...
Vele mensen denken: ‘’Ik die veel ga fietsen in plaats van met de auto gaan, zal het verschil niet maken in onze grote mensenmassa, dus zal ik het niet doen.’’ Maar als iedereen zo denkt, gaat niemand zijn gedrag inzake milieubewust denken en handelen veranderen en blijven we stagneren op hetzelfde punt: te schadelijk leven voor het milieu.


De wereld ligt in onze handen, draag er zorg voor. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten