zondag 6 januari 2013

Mens en natuur: cohousing


Cohousing

Cohousing betekent letterlijk gemeenschappelijk wonen. Kort betekent dit dat je met enkele gezinnen of met de hele familie in een groot huis woont. Zelf heb een vriend die doet aan cohousing.

Het huis is een groot appartement, in het midden van de stad, met plaats voor vier gezinnen. Het is er erg gezellig en iedereen heeft zijn eigen taakjes in het huis. De huur en alle kosten worden ook verdeeld over iedereen, dus het is eigenlijk voordelig om op zo’n goedgelegen plaats te kunnen wonen.

Cohousing is niet enkel goed voor de portemonnee, het is ook beter voor het milieu. Je neemt minder grond in met meer mensen. Hiermee bedoel ik dat je op een meer gecentreerde plaats woont met enkele gezinnen dan bijvoorbeeld allemaal verspreid in de stad.

De vierk kenmerken zijn: praktische voordelen, sociale en maatschappelijke voordelen, economische voordelen en ecologische motieven.

Zelf zou ik het overwegen om aan cohousing te doen. Voor mij mag dit zijn met mensen die ik ken, maar het mag ook met mensen die ik helemaal niet ken. Je kan altijd mensen leren kennen. Wel vind ik persoonlijk dat er heel goede afspraken moeten gemaakt worden eens je gaat samenwonen. En ik denk dat je je als persoon flexibel moet kunnen opstellen om zo te leven.


Voor geïnteresseerde lezers van mijn blog heb ik een vraagje:
Zou jij het overwegen om aan cohousing te doen? Waarom wel/niet? 

1 opmerking:

  1. Zelf ken ik ook wel wat mensen die aan co-housing doen. Ik sta er zeker positief tegenover, ik zou het zelf ook wel overwegen. Ik denk dat het belangrijkste punt wel de huisgenoot is. Je mag nog goeie vrienden zijn, dan nog kan het ergens misgaan als je dag in, dag uit, samen bent. Je deelt je leven toch op een bepaald vlak met iemand, op dat vlak kan je het wel vergelijken met een relatie, niet op emotioneel vlak maar eerder op psychologisch vlak. Maar, als het echt samenwonen echt lukt, dan denk ik dat het voor beide personen een stimulans kan zijn in het leven! Zolang je op een goeie manier met elkaar omgaat. Afspraken, een goeie communicatie maar vooral een echte vriendschap, dat zijn denk ik de hoofdfactoren.

    BeantwoordenVerwijderen