Casus 1: taken te laat indienen
Voor de evaluatie van
opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen
hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of
twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de
praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na
de deadline worden ingediend. Is dit rechtvaardig?
Mijn
mening hierover is dat ik het enkel rechtvaardig vind wanneer de student in
kwestie een geldige reden heeft voor het te laat indienen. Geldige redenen
kunnen zijn dat de computer is gecrasht of in het ergste geval een zieke of een
sterftegeval in de familie. Ook is het noodzakelijk dat de student dit tijdig
laat weten aan de docent, dat deze persoon ook op de hoogte is.
Mocht de leerling een taak te laat indienen, maar geen excuus hebben, vind ik niet dat deze persoon gelijk mag gequoteerd worden als de rest. Iedere student moet over dezelfde kam gescheerd worden en niemand een privilege zou mogen hebben. Elke student moet hard werken voor zijn punten.
Mocht de leerling een taak te laat indienen, maar geen excuus hebben, vind ik niet dat deze persoon gelijk mag gequoteerd worden als de rest. Iedere student moet over dezelfde kam gescheerd worden en niemand een privilege zou mogen hebben. Elke student moet hard werken voor zijn punten.
In
deze cartoon wordt iedereen wel gelijk behandeld, maar er wordt geen rekening
gehouden met de verschillen van de dieren. De cartoon dus gemaakt op basis van
hun capaciteiten, dit is de ironie erachter. Een aap en een kat kunnen klimmen,
wat een vis en een olifant helemaal niet kunnen.
In
de casus heeft ook iedereen dezelfde opdracht, het indienen van een taak met
een bepaalde deadline. Maar als een leerling een geldige reden heeft voor het
te laat indienen, houdt de docent daar rekening mee.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten