zondag 6 januari 2013

Mens en zingeving: wat geeft zin aan mijn leven?


Wat geeft zin aan mijn leven?

Zus, oma, ik 
Als ik nadenk over wat zin geeft aan mijn leven, bots ik op verschillende factoren. De grootste factor die zonder twijfel zin geeft aan mijn leven is mijn familie. Enkele jaren geleden, toen ik nog eerder een tiener was, waren mijn vrienden alles voor mij. Maar de meeste vrienden verwaterden en ik kwam tot het besef dat sommige vriendschappen niet voor eeuwig blijven bestaan, hoe zeer ik dat ook dacht die enkele jaren terug.

Ik realiseer mij nu  dat ik daadwerkelijk echt niet zonder mijn familie kan, zeker niet zonder mijn moeder, mijn oma en mijn zus. Mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader zie ik niet zo vaak, maar dit betekent zeker niet dat hij geen zin geeft aan mijn leven. Ze zouden alles voor me doen en ik voor hen. Ik voel me verbonden met hen, maar ook met de rest van de familie. Dat gevoel van verbondenheid, het idee dat je ergens bij hoort, geeft zin in mijn leven. Ik voel me iets waard.

In mijn eerste paragraafje tekst zeg ik niet dat de vrienden die ik nu heb niets waard zijn, integendeel, aan mijn vrienden kan ik me steeds optrekken. Vriendschap is iets wat je overkomt, mensen verlangen ernaar geliefd te zijn door anderen. Je kiest je vrienden niet, vriendschap is een geschenk van een ander. Het is niet maakbaar, want geknutselde vriendschap is geen echte vriendschap.

Vriendschap onderscheid zich door vier kenmerken: duurzaamheid, belangeloosheid, tederheid en verbondenheid. Deze hebben ook respectievelijk een tegenhanger: pseudovriendschap, eigenbelang, ruwheid en onverschilligheid. Voor mij moet vriendschap steunen op wederzijdse (h)erkenning, het helpt om vrede te nemen met het leven en te vertrouwen dat het leven, ondanks de onvolkomenheden, de moeite waard is. 
Justien, Annelaure, Ik 
Mijn beste vrienden tel ik op een hand, en dat hand raakt dan nog niet eens vol. De mensen die op dat ene hand kunnen betekenen ook zo veel voor mij. Als ik soms denk, wat heeft het voor zin, dan helpen zij me steeds weer uit de put. Ik kan er alles tegen zeggen en zou er ook alles voor doen. Ook deze mensen geven mijn leven zin.




Een erg belangrijk aspect dat ook zin geeft aan mijn leven is vrijheid. Ik woon in een vrij land en als je soms eens nadenkt over hoe het eraan toegaat in andere landen, sta je hier wel bij stil. Ik kan en mag mijn eigen keuzes maken en doe dit ook. Ik voel me ook vrij en onafhankelijk. In andere landen kan je niet altijd zelf je eigen keuzes maken, denk maar aan China waar het communisme plaatsvind. Vroeger mocht je hier maar een kind per gezin hebben, de mensen die dus twee of meer kinderen wensten, konden dit niet doen. Nu is het echter zo dat je twee kinderen mag hebben als de moeder of de vader enig kind is. Het is dus al versoepeld, maar nog steeds hebben de mensen daar hier omtrent niet echt een vrije keuze.

Ook de kindsoldaten hebben absoluut geen vrije keuze. Joseph Kony (die sinds 2005 gelukkig gearresteerd werd) drilde een leger van kindsoldaten. Kony vertelde hen dat hij in contact stond met God die hem opdrachten gaf om te moorden, te plunderen en te verkrachten. De kinderen hadden geen keus om en volgden zijn orders op.

Dit zijn twee extreme voorbeelden die duidelijk maken dat veel mensen in deze wereld oneerlijk behandeld worden en geen vrije keus hebben in hun doen en laten of meningsuiting. Dit vind ik uiterst belangrijk en het staat immers ook beschreven in de mensenrechten. (Artikel 10 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens: een ieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting.)

Ook muziek is een erg belangrijk aspect in mijn leven. Ik heb elke dag muziek nodig, het geeft me een goed gevoel.

Maar ik heb eveneens soms ook stilte nodig, voor mezelf. Weten dat je je even kan terugtrekken, bezinnen op je eigen gedachten en even niet te hoeven denken aan anderen. Of bedenken wat je nog allemaal moet doen binnen een bepaalde tijd.



Liefde, vriendschap, plezier vrijheid en tijd voor mezelf geven mijn leven zin.


1 opmerking:

  1. Margo

    jij haalt uit veel verschillende dingen zin. Het is mooi om te lezen dat stilte jou ook zin heeft.
    Ik zelf had daar nog niet aan gedacht. Ik merk dat je wel heel doordacht alle puntjes hebt overlopen om te weten wat er allemaal kan zin geven in u leven.
    Wat bij mij zin heeft is vriendschap, en daar hoor jij ook zeker bij!
    Ik ben ook blij om te zien dat ik toch ook een deeltje ben die zin heeft in u leven.
    Dit is zeker wederzijds, want voor mij zijn vrienden iets wat mij zin heeft.
    En jij hoort er zeker bij!

    Justien

    BeantwoordenVerwijderen