zaterdag 5 januari 2013

Mens en medemens: kinderen zien, kinderen doen na


Kinderen zien, kinderen doen na

Dit filmpje toont dat kinderen steeds  volwassenen imiteren. Kinderen gaan ervan uit dan hun ouders altijd het goede doen, ook al is dit soms niet zo. Maar een kind weet van niet beter als de juiste normen en waarden niet bijgebracht worden. Dit filmpje is volgens mij gemaakt met de bedoeling dat kinderen erg afhankelijk zijn van de opvoeding die ze krijgen en mensen wakker te schudden dat kinderen alles zien en ook doen. Daarom is het van uiterst belang dat je niet alleen als ouder maar gewoon als mens kinderen moet laten zien wat goed is om te doen.

Dit filmpje doet me denken aan waargebeurd verhaal dat ik ooit heb gehoord. Het verhaal gaat over de moord op James Bulger, een peuter die ontvoerd, mishandeld en daarna omgebracht werd door twee tienjarige broers. De twee jongens waren probleemkinderen die in een arme wijk woonden. Ze kregen niet veel aandacht van hun ouders, want deze waren gescheiden en brachten veelal tijd in een café door. De jongens kregen volgens mij dus geen juiste opvoeding en in het artikel staat ze voor de gebeurtenis ook vaak kinderen pesten en duiven vingen om later hun vleugels uit te trekken.

James Bulger was met zijn moeder naar het winkelcentrum. Het jongentje was even zijn mama uit het zicht verloren en de twee jongengs, Jon Venables en Robert Thompson, namen het kind mee waarna ze peuter vermoord teruggevonden werd op een spoort. Het voorval dateert van 1993. 
Vooraleer ik het artikel had gelezen had ik vernomen dat de twee jongens voortdurend naar horrorfilms keken en hieruit hun ‘inspiratie’ haalden om de jongen zo te mishandelen en te vermoorden. In het artikel staat dit niet vermeld dus ik weet niet of het waar is. Toch ben ik van mening dat het hele voorval aan de opvoeding van de ouders ligt, want ik geloof dat een mens geboren wordt als een tabula rasa, een onbeschreven blad, en door omgevingsfactoren beïnvloed wordt.

Voor mij komt het er dus op neer, net als in het filmpje, het de taak is van de ouders en opvoeders om kinderen op een goede manier op te voeden en op het juiste pad te houden. Als kinderen goed opgevoed worden, zullen ze ook juist handelen.

Wie geïnteresseerd is in het verhaal, dit is de link van het artikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Moord_op_James_Bulger (niet voor gevoelige lezers). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten