zondag 6 januari 2013

Mens en zingeving: waar geloof ik in?


Waarin/in wie geloof je?

Over het algemeen bestaan er drie soorten bijgeloof: volksgeloof, echt bijgeloof en parawetenschappelijke disciplines. Dit zijn bijna alle woorden die eindigen op –ogie. Ik denk dat ik me vooral bevind onder de parawetenschappelijke disciplines. Ik geloof in paranormale dingen, maar ook in astrologie en vele dingen daarrond.

Ik geloof in leven na de dood. Het hoeven daarom geen geesten te zijn, maar wel een bepaalde energie van de ziel die blijft hangen in onze dimensie. Het lichaam gaat weg, maar de ziel van een persoon blijft aanwezig. Het is iets immaterieel en ik geloof dat er een bepaalde aanwezigheid aanwezig is die wij niet merken. Er gebeuren zo veel onverklaarbare dingen. Misschien zijn ze wel te verklaren, maar is de juiste bron of apparatuur ervoor nog niet uitgevonden.

Ik geloof niet enkel hierin, maar ook in reïncarnatie. Niet herboren worden in een dier, maar in een mens, een mens in dezelfde familie.

Ik ben er nog steeds niet uit hoe het allemaal in elkaar zit, het leven na de dood. Maar ik ben er wel door gefascineerd. Ik stel me hierover veel vragen en breek vaak mijn hoofd, wat niet goed is want het antwoord weet je toch niet, tot die bepaalde tijd daar is.

Mijn vader heeft een boek over sterrenbeelden. Hierin staat werkelijk alles beschreven: je persoonlijke karaktertrekken, bepaalde ziektes of tegenslagen die de meeste mensen van dit sterrenbeeld krijgen, met welk element je verbonden staat, met welke planeet je verbonden staat, hoe je je sterrenbeeld kan vinden in de hemel … Ik vind dit enorm fascinerend. Want alles wat ik las over mijn eigen sterrenbeeld bleek te kloppen.

Ik ben een schorpioen. Karaktertrekken zijn: een eigen wil, doorzettingsvermogen, emotioneel, zorgzaam … Ik weet niet meer alles vanbuiten, maar ik stond er echt van versteld. Mijn sterrenbeeld is verbonden met de planeet Pluto (die nu een ijsdwerg is) en het element waar ik mee verbonden ben is water. Veelvoorkomende eigenschappen aan het lichaam zijn: slechte gewrichten, vaak maagpijn en hoofdpijn. Ik heb inderdaad erg slechte gewrichten want ik heb scoliose (een toestand waarin de ruggen scheef groeit). Ook heb ik last van migraine en doordat ik niet zo stressbestendig ben lijdt mijn maag daar vaak onder.

Sommige mensen mogen dan wel denken dat dit – cru gezegd – zever is, maar ik geloof er in. 


Ik heb al vaker verhalen gehoord over de overheid dat dingen verzwegen houdt voor de mensheid. Een voorbeeld hiervan is Area 51, een topgeheime militaire gevestigd in de Nevadawoestijn in Amerika. Er wordt gezegd dat de overheid buitenaardse gevonden voorwerpen of wezens verborgen houdt voor ons, de mensheid, om ons niet bang te maken. Er zijn bestaan nog verschillende verhalen hierover, zoals deze van Bob Lazer en Bruce Burgess. 




Nog iets in verband met de overheid, maar ik weet niet wat ik er van moet denken, zijn de zogenaamde ‘chemtrails. Dit zouden stoffen zijn die men in de lucht verspreid om ons te manipuleren. Hiermee bedoel ik dat de stoffen onze hersens zouden beïnvloeden zodat we niet verder zouden ontwikkelen. Bijkomende informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Chemtrail_conspiracy_theory 


Ik denk dat deze dingen beïnvloed worden door het kijken vele TV programma’s, maar dit neemt voor mij niet weg dat het mogelijk zou kunnen zijn. Als je geïnteresseerd bent in zulke dingen is de serie The Event een echte aanrader. Trailer The Event: http://www.youtube.com/watch?v=TqYX-qI9oxw

Iets anders waar ik sterk in geloof is dus ook buitenaards leven. Daarom geen groene wezens met maar een oog, maar gewoon iets. Het heelal is onvoorstelbaar groot en volgens bepaalde theorieën bestaan er nog andere heelallen. Iets waar ik zeer sterk in geloof klinkt absurd, maar kan toch waar zijn:
Je hebt onze planeet, die ligt in ons melkwegstelsel in ons universum. Stel je nu eens voor dat ons universum in een soort van luchtbel zit. Deze luchtbel vormt een molecule. Samen met andere universums, die ook moleculen vormen, vormen deze samen met alle moleculen een bepaalde stof. Bijvoorbeeld een molecule van een bloem. Deze bloem staat op een planeet, in een melkwegstelsel, in een universum. Dit universum is een molecule en vormt samen met alle andere universums, die ook molecules zijn, een stof. De molecule H2O, op een planeet in een melkwegstelsel in een universum. Zo kan je blijven doorgaan, en ik geloof dat dit kan. Maar waar eindigt het dan? En wat is er na?


Toch geloof ik ook in een of andere hogere macht. Ik weet niet of ik het God kan noemen, maar ik ben er zeker van dat er iets is. Iets dat ons beschermt.

Het is een hele boterham, de dingen waar ik in geloof. Als je te diep gaat nadenken over al deze dingen zou ik denk ik gewoon tilt slaan. Je kan overal steeds dieper op ingaan, tot je misschien weer uitkomt waar je begon met nadenken. Wie weet zijn we niet bestemd om deze dingen te ontdekken en dienen ze ongekend te blijven. Want zo heeft een persoon tenslotte een houvast, een geloof waar hij zich aan kan optrekken. Eens het zou verklaard worden, en stel dat het allemaal geen waar is, waar sta je dan met je geloof? 

1 opmerking:

  1. De mens is altijd al bezig geweest met een geloof in iets of iemand. Zonder dit geloof is het moeilijk om zin te geven aan je leven. Maar is dit wel de juiste manier? Misschien is 'een geloof' gewoon een oeroude uitvinding van de mens uit angst voor de echte waarheid. Maar ook een geloof in niets is een geloof. Hoe het allemaal echt zit zal niemand op aarde zeker weten veronderstel ik?

    BeantwoordenVerwijderen