zondag 6 januari 2013

Mens en natuur: kalfke Willy


Kalfke Willy

Zelf heb ik het volledige verhaal van kalfke Willy en kalfe Barabas gevolgd toen dit op tv was. Ik moet eerlijk toegeven dat ik, net als sommige mensen aanwezig op de barbecue, soms mijn tranen niet kon inhouden (ik ben nu eenmaal een emotioneel mens). Maar het gaat verder dan dat, de reden waarom de mannen van Basta dit hebben gedaan is om mensen wakker te schudden. Mensen vergeten vaak wat er voorafgaat aan het eten van vlees. Zoals geïllustreerd in dit filmpje vinden de mensen het jammer om kalfe Willy of Barabas te eten eenmaal ze hun schattig gezicht hebben gezien.


Maar het gaat niet enkel daarom, vlees met mate eten is mogelijk. Hier in België, maar ik in veel andere landen, verorberen we te veel vlees. Sinds 1919 is de vleesconsumptie per inwoner toegenomen van 30 kilo vlees per jaar naar iets meer dan 100 kilo per jaar. We eten per dag dus ongeveer 270 gram vlees, wat veel te veel is. Dit is niet enkel ongezond voor je eigen lichaam, maar ook voor het milieu. Bossen worden gekapt om vee op te laten grazen. Zo neem je bomen weg die de CO2 zuiveren, waardoor het broeikaseffect eigenlijk toeneemt. Maar meer vee betekent ook meer mest, en in mest zitten veel schadelijke stoffen.

Op het einde van het filmpje vind ik de vleesboer erg goed gevonden. Moest het vlees echt aan de bomen groeien en uit de grond schieten zou dit natuurlijk veel beter zijn voor het milieu. Helaas is dit niet zo en mensen moeten erop gewezen worden dat minder vlees eten niet enkel gezonder is voor jezelf, maar ook voor het milieu. 

2 opmerkingen:

  1. Beïnvloedde het verhaal van kalfke Willy en Barabas jouw omgaan met 'vlees eten'?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na de afleveringen van Basta te bekijken ben ik wel gaan nadenken. Ik vind vlees eten oké, maar in een beperkte hoeveelheid. Ik ben sowieso al geen grote vleeseter en ik vind het belangrijk dat iedereen wat aandacht besteed aan dit punt. Niet enkel om het feit dat die arme dieren vermoord worden, zodat wij voedsel zouden hebben, maar ook voor onze natuur. In het middelbaar heb ik ook geleerd dat te veel vlees eten een enorme invloed heeft op onze wereld, maar deze aandachtspunten werden hierboven al vermeld. Het verhaal van kalfke Willy en Barabas hebben mijn eetgewoontes niet echt veranderd, maar tijdens het bekijken van het filmpje dacht ik toch twee keer na. Alsook de mensen die aanwezig waren op de barbecue.

    BeantwoordenVerwijderen