donderdag 17 januari 2013

Mens en samenleving: belangrijk kenmerk van onze samenleving


Wat is volgens jou het belangrijkste kenmerk van de samenleving waarin wij leven?

Volgens mij is het aspect tijd een heel belangrijk kenmerk van onze samenleving. Ik zie het eerder als negatief. Iedereen zit tegenwoordig in tijdsnood. We worden overrompeld door deadlines en afspraken en het is de bedoeling dat je overal op tijd komt. Geen wonder dat vele mensen kampen met stress of migraine.

Wanneer kan men tegenwoordig nog eens zeggen: ‘’Ik heb alle tijd van de wereld.’’, bijna nooit meer dus. Dit is althans mijn visie erover. Maar dat is nu eenmaal hoe onze samenleving in elkaar zit. We moeten blijven draaien en mogen niet stilvallen, vandaar de deadlines. We moeten ervoor zorgen dat we op schema zitten of er zwaait wat. Mensen zeggen soms ook wel ‘time is money’.

Langst de andere kant is het wel goed dat deadlines worden opgesteld. Anders zou de kans er misschien inzitten dat mensen niets meer doen en lui worden. Maar een beetje meer ontspanning zou denk ik alle mensen goed doen. 

1 opmerking:

  1. Dag Margo,

    Op de meeste blogs botste ik op de waarde "Respect", maar jouw waarde vind ik pas écht origineel en passend in onze TIJDSgeest.

    Mensen leven gestresseerd en opgejaagd en vervelen zich van zodra ze eens een weekje verlof hebben. Kunnen we kinderen leren beter te plannen en beter met tijd om te gaan zo dat ze rustiger kunnen leven en leren? Ik hoop het alvast!

    Leuke blog overigens! :)

    Groetjes,

    Evie Lemeire

    BeantwoordenVerwijderen