zondag 6 januari 2013

Mens en lijden: Pukkelpop 2011


Pukkelpop 2011

Ik heb nog een voorbeeld in verband met lijden over mezelf. Het gaat over de storm op Pukkelpop twee jaar terug.

We stonden allemaal klaar aan het station om te vertrekken, gepakt en gezakt. We waren met een erg grote bende, ik schat zo’n 15 man. Na een veilige reis en veel aanschuiven waren we helemaal geïnstalleerd. De eerste dag is het de gewoonte dat we gewoon op de camping blijven en nog wat bekomen van de lange treinreis. Plots vloog er niet ver van ons een tent omhoog, wat erg raar was want het was mooi weer en het waaide niet en er was ook niemand in de buurt van deze tent. Misschien was dit een voorteken, we weten het nog steeds niet, maar iedereen van onze bende vond dit achteraf gezien vreemd.
De dag erna, op 18 augustus waren we volledig klaar om te gaan feesten. Het was rond 17uur en we trokken naar de weide. Om 18u stipt stuurde mijn mama een smsje: ‘’Is het daar mooi weer?’’. Ik antwoorde: ‘’Ja fantastisch!’’. Maar vijftien minuten erna sloeg het noodlot toe. 

Het begon eerst heel erg hard te regenen, maar wij stonden in een tent, dus we waren veilig. Dachten we. We bleven verder feesten en het begon te hagelen, binnen dan nog. Dit was heel raar was want de tenten waren volledig toe langst boven, dus kon het niet anders dan dat de hagel van langst de zijkanten kwam. Het volk stroomde binnen en er was een hele mensenmassa aanwezig in de tent, wij besloten om een kijkje te gaan nemen naar buiten.

De lucht was donkergroen, ik had dit nog nooit gezien. Plots merkte ik dat er iets aan de hand was. Ik liep samen met een vriendin (want de rest waren we kwijt door de vele mensen) naar een andere tent, want we zagen security en natuurlijk wilden we weten wat er aan de hand was. De mannen van de security namen zakmessen en sneden de tenten door, omdat deze volledig bol stonden door de hoeveelheid water, wat erg gevaarlijk was. Vlak daarna stortte een paal in van de tent, wij stonden op afstand. Ik hoorde overal mensen gillen en weglopen en ik besefte niet meer wat er gebeurde. Het was een stormloop naar de uitgang van de festivalweide. Eens aangekomen op de camping lagen alle partytenten die voorheen rechtstonden, plat. Verschillende tenten waren weggewaaid. Dus ons herkenningspunt om onze kampeerplaats terug te vinden was niet optimaal. We konden gelukkig constateren dat als ons gerief nog intact was, wel waren enkele tenten ondergelopen.

We telden iedereen van onze bende, maar er waren drie personen tekort. We bleven nog een tijdje wachten, maar we waren erg ongerust want we hadden al vernomen van andere mensen dat er doden waren gevallen. Na een uur besloten we om terug te keren naar de festivalweide om ze te gaan zoeken, maar de ingang was afgesloten door de vele schade en niemand mocht nog op het festivalterrein. Na een tijdje kwamen de drie naar buiten. Ik was nog nooit zo gelukkig ze te zien en vloog om hun nek.

We waren terug op de camping, iedereen veilig en wel. Maar toen deed zich een ander probleem voor, het gsm-netwerk was overbelast. Dus je dierbaren contacteren lukte niet. Weten dat zij al dingen hadden gezien op het nieuws kan ik me inbeelden dat ze zeer ongerust waren. Na een tijdje lukte het dan wel. Ik vond het fantastisch om de hoeveelheid solidariteit onder de mensen te zien. Iemand van onze buren had erg koud, maar al zijn kleren waren nat, dus gaf iemand van onze bende een trui. Dit was over de hele camping zo. Maar het is ook normaal, iedereen heeft elkaar nodig en bevond zich in hetzelfde drama.

Uiteindelijk zijn we niet teruggekeerd met de trein, maar heeft een mama van iemand ons komen halen. Wanneer ik thuiskwam was ik zo blij om mijn mama te zien. Ik zette het nieuws op, want ik had meer dan de helft van de schade nog niet gezien of ervan gehoord. Ik begon spontaan te huilen, wetende het feit dat je daar was en dat zo iets gebeurd.

Veel mensen hebben eronder geleden, jammer genoeg ook de ouders van vijf overleden mensen. En er wordt nog steeds onder geleden. Ik ben van mening dat het niemands fout is, niemand kon dit voorspellen, want het was een uitzonderlijke storm. Het is fantastisch om te zien hoe de mensen elkaar bijstonden en nog steeds bijstaan. Ik heb veel respect Chokri Mahassine, want doorheen de vreselijke situatie is ook hij sterk gebleven en voor ons opgekomen. 

Hier is nog een filmpje ter nagedachtenis: http://www.youtube.com/watch?v=AOIT3_i2oeE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten